anger management

من به عنوان کسی که زمانی مشکل کنترل عصبانیت داشتم و آن را مهار کردم، تصمیم گرفتم این مقاله را بنویسم و به جای اینکه الکی مطلب را طولانی کنم بیایم و سریع تجربیات خودم را در اختیار دیگران قرار بدهم. در پایین من فقط و فقط 6 راهکار عملی و تضمینی به شما یاد میدهم.

آسان‌ترین و کارسازترین روشهای کنترل خشم: شاید چیزی باشد که اکثر ما در شرایط عصبانیت دنبال دانستن آن هستیم و البته حق هم داریم. عصبانیت یک نوع بروز احساسات عمیق است که بر اثر اتفاقی رخ میدهد که به میل ما نیست و خب در جامعه حال حاضر ایران هرروز با شرایطی مواجه میشویم که شاید ما را عصبی کند. مثلا در رانندگی که شاید کوچکترین حرکت راننده‌های دیگر خشم ما را برانگیزد.

من به عنوان کسی که زمانی مشکل کنترل عصبانیت داشتم و آن را مهار کردم، تصمیم گرفتم این مقاله را بنویسم و به جای اینکه الکی مطلب را طولانی کنم بیایم و سریع تجربیات خودم را در اختیار دیگران قرار بدهم. در پایین من فقط و فقط 6 راهکار عملی و تضمینی به شما یاد میدهم و در آخر یک کتاب را برای شما قرار میدهم. ولی خواندن کتاب لزومی ندارد و برای اطلاعات بیشتر است و برای کنترل خشم صرفا همین مواردی که به شما میگویم به طور کامل شما را در کنترل خشم استاد میکند!

6 راه ساده و سریع کنترل خشم

1-پذیرش مشکل:

اولین و مهم ترین قدم برای اینکه به مهارت مهار کردن خشم خود برسید پذیرش این است که شما به مشکل خورده‌اید! شاید به نظر شما مسئله زیاد پیچیده‌ای نباشد ولی دقیقا همانطور که حرفهای منفی و آزار دهنده دیگران روی شما تاثیر بد میگذارد و شما را دلخور میکند، اگر رفتار شما و حرفهای از روی عصبانیت شما باعث این شده که اطرافیانتان از شما ناراحت و دلخور باشند و شما را سرزنش کنند با آنها لجبازی نکنید و بپذیرید که باید کاری کرد.ولی نگران نباشید کنترل خشم آنطور که میگویند سخت نیست و فقط کمی اراده میخواهد.

قدم اول، پذیرش مشکل بود و وقتی مشکل را پذیرفتیم حالا نوبت قدم دوم پذیرش است یعنی:

2-پذیرش مسائلی که توان کنترل آنها را نداریم:

ما انسانها گاهی ترجیح میدهیم که کنترل کننده باشیم تا اینکه دیگران ما را کنترل کنند! البته که این احساس طبیعی است خود من هم ترجیحم این است که کنترلگر باشم ولی وقتی نتوانم رفتار و عصبانیت خودم را کنترل کنم چطور میتوانم به کنترل دیگر مسائل بپردازم؟! پس مهم است که قبل از کنترل هرچیز دیگری شروع به کنترل احساسات خودم کنم.

و همچنین این مهم است که بپذیریم و قبول کنیم که ما روی رفتار دیگران کنترلی نداریم. هر انسانی این اختیار را دارد که به

روش خودش کنترلگر باشد. و تا زمانی که حقی از ما ضایع نکند و کاری به ما نداشته باشد ما نباید عصبانی شویم. چرا که این عصبانیت فقط و فقط به خود ما آسیب میزند.

 

و اما مراحل بعد:

اولین و مهم ترین نکته اینکه اگر شخصی که شما را عصبانی کرده، در محیطی روبروی شما قرار گرفته سریعا از آن محل فاصله بگیرید و چند دقیقه بعد برگردید. در این چند دقیقه به ترتیب موارد شماره 3 و 4 و درصورت فرصت داشتن 5 را انجام داده و بعد به محل بازگردید. این موارد را در زیر توضیح داده‌ام:

3-کلیشه همیشه کارساز:تا ده بشمارید:

وقتی که عصبی هستیم و تفکر منفی داریم، ترشح سریع هورمونها به ما اجازه فکر و رفتار درست نمیدهد. فقط وقتی میفهمیم اشتباه کرده ایم که کار از کار گذشته. پس درست ترین و بهترین کار این است که به محض اینکه فهمیدیم عصبانی شدیم به طریقی جلویش را بگیریم.

یکی از کلیشه‌ای ترین راهکارهای کنترل خشم تنفس آرام، نفس عمیق، و شمارش آرام تا عدد ده است! پس دفعه بعدی که شدیدا عصبانی شدید فقط کافی است آرام تا ده بشمارید و به ازای هر شماره یک نفس عمیق بکشید. به همین سادگی! یکبار اگر این را امتحان کنید متوجه معجزه آن میشوید. با این روش شما عمده عصبانیت را از بین نمیبرید ولی جلوی انجام کارها و زدن حرفهایی که شما را بعدا پشیمان میکند را میگیرد.

در هنگام عصبانیت وقتی که قدم شمارش را انجام دادید، بعد از آن نوبت به قدم بعد میرسد: یعنی تخلیه!

4-تخلیه!

یکی از قوانین طبیعت این است که تمایل دارد هرچیز اضای را از بین ببرد. بدن ما هم یکی از اجزا طبیعت است و تمایل دارد چیزهای اضافی را از خود دفع کند! بدن ما نسبت به هرگونه احساسات اضافی و افراطی حساس است.

به همین خاطر است که گاهی در هنگام عصبانیت شاید وسیله ای را متلاشی کنیم یا حتی به خودمان آسیب بزنیم. این اعمال همه در جهت دفع احساس افراطی عصبانیت است.

پس مطمئن باشید در هنگام عصبانیت اگر شما زمینه‌ی درست را در اختیار خود قرار دهید به راحتی تخلیه میشوید و باقی مانده احساس عصبانیت از بین میرود. راهکاری که من خودم از آن نتیجه گرفتم موارد زیر است:

  • ویس بفرستید و در آن به عالم و آدم بد و بیراه بگویید!!! راهنمایی عجیبی بود، مگه نه؟ اما درست نیست که به کسی ناسزا بگوییم و خودمان را بر رویش تخلیه کنیم پس برای اینکار یک کانال تلگرام خصوصی بسازید و لینک آن را در اختیار هیچکس قرار ندهید...میتوانید از قسمت saved messages هم استفاده کنید ولی من پیشنهاد میدهم که کانالی را به اینکار اختصاص دهید که جداگانه به عصبانیت خود بپردازید...وقتی در معرض خشم شدید قرار گرفتید فقط کافی است به گوشه‌ای خلوت بروید و کانال را باز کرده و شروع به ویس گرفتن کنید.

  • اگر خشم شما طوری است که هرروز و هر لحظه ممکن است برانگیخته شود میتوانید از وسایل ضد استرس مثل انواع فیجتها استفاده کنید. و این وسایل را آماده همراه خود داشته باشید. جدیدا این وسایل همه جا پیدا میشود و به راحتی میتوانید آنها را برای کنترل عصبانیت خریداری کنید. فیجتها در دیجیکالا

fidget

5-پیجهای کمدی در اینستاگرام یا یوتیوب را دنبال کنید.

در حالت کلی من به شما پیشنهاد میدهم اگر هرگونه پیج یا کانالی دارید که با پستهای خود به شما استرس وارد میکند سریعا آن را آنفالو کنید چون شدیدا روی عصبانیت شما تاثیر منفی میگذارد. ولی در رابطه با کنترل خشم من چندین پیج را مشخص کرده بودم و هروقت با خشم زیاد مواجه میشدم فقط به آنها مراجعه میکردم و به صورت تضمینی و کامل عصبانیت خود را از بین میبردم. یکی از این پیج‌ها پیج lance بود.

پیدا کردن این پیجها کاملا سلیقه‌ای است و ممکن است اگر پیجی پیشنهاد دهم شما آن را نپسندید پیشنهاد میدهم اگر این روش را میپسندید کمی زمان بگذارید و پیج مناسب پیدا کنید.

lance stewart

6-فعالیت های ورزشی و فیزیکی

و اما مورد آخر، که احتمالا حاهای دیگر هم آن را دیده‌اید. ولی به من اعتماد کنید این مورد در میان مدت و بلند مدت تاثیر خیلی زیادی بر روحیه شما میگذارد. شما هر ورزشی را میتوانید برای هرف کنترل خشم و آرام بودن استفاده کنید، از بدن سازی گرفته تا شطرنج! ولی ورزشی که من خودم از آن نتیجه گرفتم بوکس بود.

بوکس به دلیل اینکه به شما اصول کنترل روی بدن و هماهنگی دستها و پاها را آموزش میدهد برای من بهترین گزینه بود.شاید شما فکر کنید بوکسورها افرادی خشمگین هستند ولی شاید برایتان جالب باشد که بدانید اکثر افرادی که به صورت حرفه‌ای بوکس را دنبال میکنند در زندگی خود انسانهایی شاد و بعضا بی آزار هستند چرا که آنها در رینگ خود را تخلیه میکنند و کاملا تصفیه میشوند.

ورزشهای دیگر که به نظر من بعد از بوکس به کنترل خشم کمک خوبی میکنند به ترتیب زیر هستند:

  • پیاده روی و دویدن منظم
  • طناب زدن
  • کوهنوردی
  • انواع و اقسام ورزشهای ژاپنی

ورزش‌های ژاپنی به دلیل اینکه بر روی هماهنگی جسم و ذهن میپردازند هم انتخابهای به شدت خوبی هستند از آیکیدو گرفته تا جودو و جوجیتسو و یوگا.

 

و در آخر همه‌‌ی این موارد همه از تجربه‌های شخص من بود که برای من عالی عمل کردند و حدس میزنم برای شما هم میتوانند کارساز باشند. خوشحال میشوم در این زمینه به شما کمکی کرده باشم. و اما اگر شما هم راهکار خاصی برای کنترل خشم دارید حتما در قسمت نظرات آن را به اشتراک بگذرید.

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر درباره راه‌های کنترل خشم: https://www.healthline.com/health/mental-health/how-to-control-anger

دانلود رایگان کتابچه کنترل خشم دانلود رایگان