همه ما خیلی وقتها به اعتماد به نفس داشتن و عزت نفس احساس نیاز میکنیم و این امر طبیعی‌ای است.همین موضوع و نیاز باعث شده که کتابهای زیادی که گاها زرد هستند در بازار به وجود بیاید که سعی در تقویت اعتماد به نفس ما داشته باشد.در این میان بعضی کتابها مثل آنچه ما در همین سایت برای شما قرار دادیم مثل کتاب خودت باش دختر اعتماد به نفس شما را زیاد میکنند.

اما شاید بد نباشد بدانیم تکنیکهایی آسان وجود دارند که با رعایت آنها شاید بتوانیم سریع اعتماد به نفس داشته باشیم. در ادامه همین مطلب به چند راهکار ساده برای شما میپردازم.

چند راهکار سریع برای داشتن اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یک نوع طرز فکر مثبت راجع به خودتان و توانایی‌هایتان است و درست همان موقعی که همه چیز به‌ هم می‌ریزد، می‌تواند به فریادتان برسد و به شما کمک کند تا در برابر مشکلات‌تان قوی باشید چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟

بزرگ‌ترین و موفق‌ترین آدم‌هایی که می‌شناسیم هم گاهی اوقات دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شوند. برای تقویت اعتماد به نفس، مثل هر توانایی و مهارت دیگری باید تمرین داشته باشید تا بتوانید آن را مدیریت کنید، اما وقتی بتوانید خودتان افسار را به دست بگیرید، پیشرفت می‌کنید و زندگی‌تان از این رو به آن رو می‌شود.

چگونه اعتماد به نفس خود را اندازه بگیریم؟

اعتماد به نفس همانطور که گفته شد، بسته به موقعیت و مهارت مورد نظر متفاوت خواهد بود. برای اینکه با اعتماد به نفس خود و نقاط قوت و ضعف خود آشنا شوید، به نکات زیر توجه کنید:

– چقدر برای خودتان اهمیت قائل هستید؟

– چقدر به خودتان می پردازید؟

– تا چه میزان مهارت های خود را می شناسید؟

– در چه مکان هایی اعتماد به نفس بالاتری دارید؟

– در کنار چه افرادی اعتماد به نفس بیشتری دارید ؟

– در چه مکان هایی بیشتر نیاز به اعتماد به نفس را در خود حس می کنید؟

برای اینکه بتوانید به ارزیابی دقیقی از میزان اعتماد به نفس خود دست یابید لازم است که به یک روانشناس بالینی مراجعه کنید. روانشناس با انجام آزمون های روانی و مصاحبه های بالینی می تواند اطلاعات دقیق تری در این باره به شما ارائه کند. 

چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟

1. از خودتان بپرسید: بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟

ترسیدن از اتفاقاتی که ممکن است بیفتد خیلی راحت است. وقتی واقعاً از خودتان بپرسید بدترین چیزی که ممکن است رخ دهد چیست، تصویری روشن از موقعیت پیدا می‌کنید، کمی از ترستان از بین می‌رود و می‌فهمید که نتایج احتمالی آن به آن اندازه که اول تصور می‌کردید ترسناک نیستند.

با اینکار عواقب احتمالی را برای خودتان تعریف می‌کنید و همچنین متوجه می‌شوید که هر اتفاقی که بیفتد می‌توانید آن را مدیریت کرده و از آن سربلند بیرون بیایید.

2. موسیقی نشاط ‌بخش گوش دهید.

قبل از اینکه شب در مهمانی شرکت کنید، یا قبل از یک امتحان یا جلسه مهم، قبل از هر چیزی که ممکن است اعتمادبه‌نفستان را کمی سست کند، می‌توانید از موسیقی بعنوان انگیزه برای تقویت روحیه استفاده کنید.

3. یک چیز جدید امتحان کنید.

وقتی پا را از منطقه آرامشتان بیرون می‌گذارید و چیزی را امتحان می‌کنید که قبلاً نکرده بودید، نه تنها خودتان را وارد یک چالش می‌کنید بلکه محدوده‌های خود و اعتمادتان به توانایی‌های خود را گسترش می‌دهید. با امتحان کردن یک چیز تازه می‌توانید از ترس‌هایتان کم کنید و زندگی با موانع و محدودیت‌های کمتر داشته باشید.

4. برای انجام یک کار جدید نقشه بکشید و بعد آن را دنبال کنید.

این یکی از مهمترین و موثرترین راه‌های ایجاد اعتمادبه‌نفس دائم است. وقتی تصمیم می‌گیرید کاری انجام دهید و از آن عقب نمی‌کشید و آن را پیش می‌برید، خودتان به خودتان ثابت می‌کنید و اینجاست که اعتمادبه‌نفستان بالا می‌رود.

5. از مدیتیشن استفاده کنید.

مدیتیشن راهی عالی برای از بین بردن افکار منفی و دست یافتن به افکار مثبت است.

6. ورزش کنید.

این مورد اثری عمیق بر اعتمادبه‌نفس دارد. ورزش منظم و همیشگی سطح انرژی شما را بالا می‌برد و موادشیمیایی مختلفی تولید می‌کند—مثل تستوسترون و اندورفین—که حالت مثبت‌تری به شما می‌دهد.

به نظر می‌رسد ورزش به طور اتوماتیک‌وار موجب افزایش اعتماد به نفس می شود و رویکرد شما را نسبت به زندگی تغییر می‌دهد. علاوه بر آن فرم و شکل بهتری به اندام شما می‌دهد که راهی عالی برای بالا بردن اعتمادبه‌نفس است.