چهار گام اصلی از بین بردن ترس سخنرانی

من در دوران دانشگاه ترس شدید از سخنرانی داشتم و روشهای متفاوتی را برای غلبه به ترس و استرس خودم به کار میگرفتم. از تمرین زیاد جلوی آینه گرفته تا حتی خوردن قرص پروپرانول!

ترس از سخنرانی، شاید چیزی بود که بخاطر آن در زمان مدرسه یا دانشگاه نمره از دست دادیم. یا چیزی بود که باعث شد با بخاطر قضاوت دیگران حرف دلمان را نتوانیم بزنیم.

شاید شما همه مقدمات را به بهترین شکل آماده کرده اید مثلا پاورپوینت یا دیگر وسایل مورد نیاز ولی تنها چیزی که مانده است و شما را نگران میکند همین ترس است.

حتما شما هم دیده اید که برخی اشخاص همیشه عاشق سخنرانی هستند و ادعا میکنند که ترسی از این بابت نداشته‌اند. ولی لازم است بدانید استرس سخنرانی و ترس از افکار دیگران یک ترس طبیعی است که هرکسی به هرحال آن را تجربه میکند ولی چیزی نیست که با تمرین از بین نرود.

در این مقاله کاربردی با ارائه چند راهکار ساده به شما کمک میکنم که اگر دارید برای ارائه کنفرانسی آماده میشوید، آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. من معتقدم آموزش هرچیزی باید کوتاه باشد پس به جای حرفهای تکراری که هر کسی میگوید من به شما مطالب را یاد میدهم که از مطالب دیگر بی نیاز شوید. پس با من همراه باشید تا در ادامه مطلب فقط چهار گام کلیدی برای از بین بردن استرس قبل از ارائه را به شما آموزش دهم.

از بین رفتن ترس از سخنرانی با 4 گام

 

استفاده از ریتم در سخنرانی

گام اول: ریتم!

من در دوران داشگاه ترس شدید از سخنرانی داشتم و روشهای متفاوتی را برای غلبه بر ترسم به کار میگرفتم. از تمرین زیاد جلوی آینه تا حتی خوردن قرص پروپرانول. من حتی از ایستادن در هنگام سخنرانی هم وحشت داشتم و حتما نیاز داشتم که در جایی نشسته باشم. ولی روشی که در نهایت برای من به شکل عجیبی عمل کرد ریتم بود!

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید یکی از اصلیترین تکنیکهای سخنرانی سیاستمداران ریتم است که با نام تکنیم voice roll شناخته میشود.

در دنیایی که ما زندگی میکنیم بسیاری از عوامل طبیعی با ریتم و تناوب کار میکنند. مثلا در ساعت مشخصی خورشید طلوع میکند و در ساعت مشخصی هم غروب. حتی اگر در درون مواد مخلتف ریز شویم متوجه میشویم مولکولها و اتمها با ریتم و الگوی خاصی حرکت میکنند. این نشان دهنده این است که طبیعت از الگوهای مختلف ساخته شده. انسان هم جزئی از طبیعت است.

مثلا شما وقتی یک آهنگ مدام درون ذهنتان پخش میشود این متن آهنگ نیست که آن را درون ذهنتان ماندگار کرده، بلکه ریتم است. پس این ریتم است که میتواند مخاطبان شما را در سخنرانی محو مطالب کند نه تکنیکهای تکراری که در هر کتاب و سایتی نمونه آن ها را میبینید.

حالا ریتم چه ربطی به سخنرانی دارد؟

در آهنگها خواننده‌ها در نقاط مشخص شده ای مکث میکنند و در نقاط مشخص شده ای اوج میگیرند. یا اگر رقص باله را تماشا کرده باشید متوجه میشوید در نقاط خاصی بالرین ها اوج میگیرند. پس اگر دارید برای یک سخنرانی خودتان را آماده میکنید و مبتدی هستید احتمالا برای خودتان متن سخنرانی آماده کرده‌اید.

در این متن نوشته شده جملات مهم را مشخص کنید و قبل یا بعد آنها علامتی بگذارید. در تمرین خود هرگاه به این نقاط رسیدید مکث کنید.

این تکنیک با اختلاف زیاد کاربردی ترین تکنیک برای تاثیرگذاری در سخنرانی است و استاد شدن در آن نیازمند تمرین است چه بسا حتی استادان دانشگاه هم که در هفته چندین بار ارائه میدهند هم با یادگیری این تکنیک میتوانند قدم خیلی بزرگی در راستای تدریس خود بردارند.

اگر شما به این تکنیک علاقه مند شده اید در مقاله زیر به صورت خیلی تخصصی به این تکنیک پرداخته شده.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2014.00777/full

 

استفاده از ترس جهت قویتر شدن

گام دوم: از استرس و ترس خود در جهت حرفه‌ای تر شدن استفاده کنید

همانطور که احتمالا میدانید استرس به نوعی یک آدرنالین است. فرض کنید یک حیوان خیلی خطرناک به دنبال شما افتاده. احتمالا در این مواقع شما از حیوان فرار میکنید. عمل فرار شما نتیجه ترشح آدرنالین در بدنتان است.

افرادی که از خنرانی وحشت دارند از این ترس دارند که آدرنالین باعث شود نتوانند درست نفس بکشند، حرف بزنند یا کلمات و مطالب را فراموش کنند. این ترضح آدرنالین هر چقدر به زمان ارائه نزدیکتر میشوند هم شدت بیشتری میگیرد.

آدرنالین به ما انرژی اضافه‌ای میدهد. انرژی که شاید در حالت معمولی از آن بی بهره باشیم. پس چرا از این انرژی در جهت بهتر شدن و بیشتر متخصص شدن در مطلبی که میخواهیم ارائه دهیم استفاده نکنیم؟

پس اگر ارائه شما نزدیک است و حس میکنید آدرنالین شما آن را خراب میکند آنها را تا جایی که میتوانید در قبل از سخنرانی استفاده کنید.

چیزی که ما را نکشد، قوی ترمان میکند

 

سخنرانی با اعتماد به نفس

گام سوم: به عکس العمل مخاطبان توجهی نکنید

فرقی ندارد به صورت آنلاین ارائه میدهید یا به صورت حضوری. فرقی ندارد شما بهترین سخنران باشید یا خیر. کمدین باشید یا خواننده. همیشه و همیشه اشخاصی در بین مخاطبانتان وجود دارند که یا با موبایل خود کار میکنند یا چرت میزنند یا به قرار شامشان فکر میکنند.

پس اگر تا به الان فکر میکردید که مخاطبانتان همه زندگی خود را رها کرده اند تا به سخنرانی شما بیایند، همین الان این طرز فکر را کنار بگذارید و آرام باشید.

مورد بعدی اینکه سعی کنید از بالا به پایین به مخاطبانتان نگاه کنید. وقتی شما در هنگام سخنرانی خودتان را به عنوان دانای کل ببینید تقریبا تمام ترستان از بین میرود.

و در نهایت در هنگام ارائه دادن به جای آنکه سعی کنید ببینید مخاطبانتان چه عکس العملی نشان میدهند، به کلماتی که به آنها ارائه میدهید توجه کنید تا به بهترین کیفیت ممکن سخنرانی تمام شود.

 

به بعد از سخنرانی فکر کنید

گام چهارم: به بعد از سخنرانی فکر کنید

احتمالا این فکر به ذهن شما هم خطور میکند که شما به طور قطع سخنرانی را خراب میکنید یا در صورت خراب شدن سخنرانی احتمالا وجهه اجتماعی شما خراب میشود. یا حتی به این فکر میکنید که نکند شما را مسخره کنند.

برای این فکرها من یک راه حل خیلی کاربردی به شما یاد میدهم و آن این است که هروقت به این موضوع فکر کردید که سخنرانی را خراب میکنید فقط کافی است سه بار نفس عمیق بکشید و سپس خودتان را در دو ساعت بعد از سخنرانی تصور کنید که با لباس راحتی خود روی مبل لم داده اید و چای دستتان گرفته‌اید و در حال تماشای فیلم مورد علاقه‌تان هستید. و تمام! احتمالا فکرهای منفی را از خود دور میکنید.

اما طبق معمول این بلاگ در آخر کتابی را برای شما قرار میدهم تا اگر نیازمند مطالب بیشتری در زمینه از بین بردن ترس از سخنرانی باشید با مطالعه آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دانلود رایگان کتاب چگونه بر ترس از سخنرانی غلبه کنیم؟
حجم: 1023 کیلوبایت
 

منبع: https://www.briantracy.com/blog/public-speaking/27-useful-tips-to-overcome-your-fear-of-public-speaking/