techinical alaysis by dr john morphy

آموزش تحلیل تکنیکال در ارزهای دیجیتال یکی ازواجبات است. بسیاری از افراد بدون تحربه شروع به معاملات بزرگ و کوچک میکنند و سرمایه‌های زیادی را از دست میدهند. در حالیکه با کمی جتجوی کوچک در وب به سایتهایی میرسند که به صورت رایگان آموزشهایی را منتشر میکنند.

تحلیل تکنیکال سبکهای متفاوتی دارد. از سبکهایی که معامله‌گران بسیاری از آنها استفاده میکنند میتوان به ایچیموکو و یا امواج الیوت اشاره کرد. هر سبکی از تحلیل تکنیکال لازم به یادگیری مباحث پایه‌ای دارد. برای نمونه تمامی معامله‌گران در تمامی سبکها لازم است حتما با رسم مقاومت‌ها، حمایتها، خط روند و ... آشنایی داشته باشند.

شما تنها با آموزش رسم خط روند در تحلیل تکنیکال میتوانید استراتژی برای معاملات خود بچینید. طبق آموزشهایی که در سایت آلفا منتشر شده دو نوع روند صعودی و نزولی داریم. هرگاه قیمت خطهای روند را میشکند تغییر روند میدهد. برای مثال اگر قیمت خط روند نزولی را بشکند احتمالا با رشد قیمت مواجه خواهیم بود.

در ادامه مطلب درباره چگونگی شروع و آموزش تحلیل تکنیکال میپردازیم.

bitcoin trend line breaks

دکتر جان مورفی یکی از افرادی است که کتابهای او در بسیاری از مراجع و آموزشها استفاده میشود. دلیل شهرت کتابهای او ساده نویسی است به طوریکه در هر سطحی از دانش بورس و سرمایه‌گذاری که باشید کتابهای او میتواند برای شما مفید باشد.

از کتابهای او برای نمونه میتوانیم به کتاب "تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه" اشاره کنیم. در انتهای این مطلب این کتاب را برای شما قرار میدهیم که در صورت تمایل از آن استفاده کنید.

دکتر جان مورفی نویسنده و تحلیلگر

8 قانون مهم از نظر جان مورفی

جان مورفی تجربه های چندین دهه خود از سرمایه گذاری را در 10 قانون خلاصه کرده است. این قوانین که حاصل تجربه‌های بزرگی است در زیر آمده است:

8 قانون از مهم‌ترین قوانین جان مورفی به شرح زیر است:

ترسیم خطهای روند

تشخیص روندها و احترام به آنها

تشخیص اصلاح‌ها در تحلیل تکنیکال

مقاومت‌ها و حمایتها

میانگین قیمت‌ها یا مووینگ اوریج

چرخش قیمتها

شناخت علائم هشدار دهنده

بررسی وجود روند

ترسیم خطهای روند

برای رسم درست خطهای روند در ابتدا باید بتوانیم روندها را درک کنیم. برای تمرین این نکات تنها کافی است به نمودار روزهای گذشته بازار رفته و شروع به بررسی گذشته بازار کنیم.

برای یادگیری اصول رسم خطهای روند میتوانید به آموزش رسم خط روند مراجعه کنید. با رعایت نکات گفته شده در این سایت به راحتی میتوانید اولین خطهای روند خود را رسم کنید.

تشخیص روندها

بعد از اینکه بهتر توانستیم روندها را تشخیص دهیم تنها کافی است بتوانیم روندی که در حال حاضر قیمت روی آن قرار دارد را تشخیص دهیم. این نکته مهمی است که همیشه باید به روندی که در آن قرار داریم احترام بگذاریم و خلاف روند فعلی کاری انجام ندهیم.

شکست ترندلاین و خط روند

 

تشخیص اصلاح‌ها در تحلیل تکنیکال

روندهای قیمتی همواره مانند موج حرکت میکنند. بعد از هر جهش قیمت رو به بالا همیشه حرکات رو به پایینی نیز داریم. برای معاملات درست و به جا لازم است اندازه اصلاح‌هایی که بازار میدهد را تشخیص دهیم. برای اینکار ابزارهای زیادی وجود دارد که برای مثال میتوانیم به fibonacci retracement اشاره کنیم.

 

مقاومتها و حمایتها

مقاومتها و حمایتها مهمترین قسمتهای بازار هستند. شما با استفاده از مقاومتها و حمایتها میتوانید تشخیص دهید بقیه معامله‌گران به چه قیمتها و خطوطی توجه ویژه‌ای دارند. شناخت درست مقاومتها و حمایتها میتواند به شما دید بسیار تازه‌ای نسبت به نمودارهای قیمتی بدهد.

buysell

میانگین قیمت‌ها یا مووینگ اوریج

اندیکاتورها در تکنیکال از زمانهای قدیم به کار میرفتند. با رشد تکنولوژی و کامپیوترها اندیکاتورهای جدیدی نیز به وجود آمدند. اما یکی از اندیکاتورهایی که از زمانهای قدیم مورد استفاده قرار میگرفتند و معامله گران زیادی از آنها سیگنال خرید و فروش دریافت میکنند میانگینها یا maها هستند.

maها به کندلهای گذشته نمودار نگاه میکنند و میانگین آنها را به دست آورده و در هر موقعیتی که قرار داریم به ما میانگینن قیمت جدیدی را ارائه میدهند.

چرخش قیمتها

پیدا کردن چرخش فیمتها در نمودارها همیشه یکی از چالشهای  معامله‌گران بوده. تقریبا تمام تکنیکها و سبکهای تحلیل تکنیکال در تلاش هستند که بهترین نقاط چرخش نمودار را برای ما پیدا کنند. زمانی که بتوانیم نقاط مهم چرخش بازار را تشخصی دهیم میتوانیم در بهترین قیمت شروع به خرید و حتی فروش کنیم.

شناخت علائم هشدار دهنده

علائم زیادی هستند که به ما هشدار تغییر روند قیمت را میدهند. از جمله این علائم میتوان به واگرایی اشاره کرد. دو نوع واگرایی داریم: مثبت و منفی. واگرایی‌ها زمانی به وجود می آیند که حجم بازار با معماملاتی که اتفاق میافتند همخوانی ندارد. در این مواقع میتوانیم با استفاده از اندیکاتورهای مختلف واگرایی را قبل از چرخش بازار تشخیص دهیم.

یکی از این اندیکاتورها rsi است. با استفاده از این اندیکاتور و یادگیری علائم به راحتی میتوان در زمان درست واگرایی را تشیص داد. اندیکاتورهای دیگری که میتوانند واگرایی را تشخیص دهند میتوانیم به macd و یا cci اشاره کنیم.

بررسی وجود روند

مواقعی در بازار وجود دارد که حرکت قیمت را نمیتوانیم در دو حالت صعودی و نزولی دسته بندی کنیم. در این حالت اصطلاحا گفته میشود بازار در حال رنج زدن است و روند خنثی است.

چگونه در بازار به مهارت کافی برسیم؟

اگر بدون تمرین تنها به یادگیری بپردازیم دیر یا زود نکات را فراموش خواهیم کرد. اتفاقات مختلفی در هر بازار پیش میاید. برای مثال خبر بری منتشر میشود و یا معامله‌گر دچار احساسات مختلف مثل ترس و طمع میشود.

جان مورفی همواره بر این نکته تاکید دارد که برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای تنها به تمرین زیاد نیاز داریم.

این احساسات طبیعی است و انسانها همواره با آنها در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. تنها چیزی که افراد را میتواند در این راه کمک کند اطلاعات درست و تمرین است.

با خواندن کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی تمام چیزی که برای شروع یادگیری تحلیل تکنیکال نیاز دارید را دارید.

دانلود کتاب